Motywowanie pracowników.

Posted by on Lipiec 7, 2014 in Motywacja | 0 comments

Motywowanie pracownikówArtykuł motywowanie pracowników napisałem dla wszystkich zainteresowanych tematyką motywacji. Jest on dla osób chcących pogłębiać swoją wiedzę o własnym samorozwoju, chcących rozwijać swoje grupy, a także dla tych, którzy chcą się nauczyć jak się motywować i innych zachęcać do działania. Kiedy planujesz, aby swoją osobą skutecznie przyciągać co raz to innych ludzi do siebie i chcesz bardziej oszlifować tę cenną umiejętność jaką jest motywowanie pracowników, to zapraszam Cię do zapoznania się z tym artykułem motywowanie pracowników.

Motywowanie pracowników

Osoby, które masz w swojej grupie, to Twój skarb. Także musisz o nich odpowiednio dbać opierając się o motywowanie pracowników. Musisz tak zmotywować możliwie każdą osobę w zespole, aby ona dawała z siebie maksimum możliwości. Czołowi menadżerzy regularnie komunikują się ze współpracownikami pokazując tym samym, że każdy z nich jest częścią Teamu. Tacy menadżerzy przejrzyście deklarują swoje oczekiwania wobec zadań i pomagają w wyznaczaniu konkretnych celów. Zauważ, że przeciętny Kowalski wykorzystuje w pracy tylko połowę swoich możliwości, a taki menadżer ma za zadanie wykrzesać jak największy potencjał swojego Teamu.

Głównym czynnikiem mającym wpływ na to jaką inni mają efektywność jest stopień samooceny. Aby wzmocnić poczucie własnej wartości u innych współpracowników należy wziąć pod uwagę takie zachowania menadżera:

– uważnie słuchaj, kiedy ktoś chce być wysłuchany,
– staraj się być codziennie życzliwy i okazywać akceptację,
– komplementuj za zalety i osiągnięcia,
– okazuj wdzięczność za wszystko, co robią.

Poza tym menadżer powinien umacniać ich pozytywne zachowania i nagradzać w sposób materialny i niematerialny, oraz traktować ich tak samo jak sam chciałby być traktowany.

„Możesz mieć wszystko, czego zapragniesz, jeśli pomożesz wystarczającej liczbie ludzi osiągnąć to, czego oni pragną.” Zig Ziglar

Motywowanie pracowników i wartości

Jak możesz optymalnie wykorzystać czas na pozyskiwanie ludzi, poświęcając go swoim ludziom i ich wspierając do uzyskania przez nich samodzielności? Już na samym początku dobrze jest się zapytać co ich motywuje, jakie są dla nich najważniejsze wartości, czego szukają. Kiedy w ich odpowiedziach dostrzeżesz elementy związane z biznesem, możesz wówczas śmiało się nimi zająć i poprowadzić. Kiedy zaś wymieniane przez nich elementy będą bardziej pasowały do etatu, to może powinni oni jeszcze raz przemyśleć sprawę. Dobrze było byś zaczął od tego faktu, gdyż to wartości mocno oddziałują na nasze postawy, a postawy na nasze zachowania. Dostrzegaj w ludziach ich predyspozycje i spójności.

Etapy wg K. Blanchard’a

Zajmując się jakimś wyzwaniem, czy obejmując nowe stanowisko człowiek przechodzi 4 etapy:

Etap I – niski poziom kompetencji, ale wysoki poziom zaangażowania
Etap II – niewielki poziom kompetencji, niski poziom zaangażowania
Etap III – umiarkowany lub wysoki poziom kompetencji, zmienny poziom zaangażowania
Etap IV– wysoki poziom kompetencji i wysoki poziom zaangażowania.

W przypadku gdy kompetencje są niskie, ludzie mają potrzebę ukierunkowania, a kiedy poziom zaangażowania jest niski, potrzebują wsparcia.

Do rozwinięcia swoich kompetencji człowiek potrzebuje UKIERUNKOWANIA od kogoś, kto:

– wyznaczy mu konkretnie ustalony cel,
– stworzy plan działania,
–  pokaże mu jak osiągnąć ten cel, czy opanować umiejętności,
– wyznaczy harmonogram działań,
– określi priorytety,
– będzie nadzorował i oceniał jego pracę i przekaże mu swoje opinie.

Do wzmocnienia swojego zaangażowania do osiągania celów człowiek potrzebuje WSPARCIA od kogoś, kto:

– go wysłucha,
– będzie go nagradzał i doda mu otuchy,
– będzie od niego wymagał własnego wkładu,
– pomoże mu w rozwiązywaniu problemów,
– da mu powody (przypomni dlaczego to robi),
– podzieli się z nim swoimi doświadczeniami adekwatnymi do wyznaczonego celu,
– podzieli się z nim informacjami na temat organizacji, związanymi z obranym celem.

Jak to wygląda w praktyce?

Każdy człowiek zaczyna etap I wyznaczając jakiś swój cel jest podekscytowany i entuzjastycznie do niego nastawiony. Niestety bierze to górę nad jego poziomem kompetencji (mam tu na myśli znajomość produktu/usługi, jak też zdolności sprzedażowe i interpersonalne). Także z biegiem czasu podejmując próbę osiągnięcia celu, zaczyna on rozumieć, że nie ma potrzebnych kompetencji. Jego oczekiwania zostają starte w pył. Dopada go zwątpienie i przeczucie, że zajmowanie się tym dalej nie ma sensu i nie warto poświęcać więcej czasu i energii. Na ten moment przypada właśnie etap II. Tutaj zaangażowanie mocno spada i przechodzi się test swoich motywacyjnych zdolności.

Możesz jednak nie dopuścić do całkowitego rozczarowania tym biznesem osoby, które sponsorujesz i już od samego początku etapu I postarać się i odpowiedni wzrost jej kompetencji. Do tego zapraszać ją na szkolenia i być dla niej dobrym nauczycielem, niech odczuje, że Ci na niej zależy i o nią dbasz. Takie postępowanie pozwoli Twojej osobie lżej przejść przez etap II będący etapem uczenia się. Być może jednak wystąpić taka sytuacja, że Twoja osoba na tym etapie mocno „zdemotywuje się” i będziesz potrzebował wcielić się w rolę Trenera, aby zadbać o rozwój kompetencji, jak i o wysoki poziom zaangażowania. Zrobisz tak podejmując się działań opisanych powyżej, czyli ukierunkowania i wsparcia. Kiedy dobrze się tym zajmiesz będzie spora szansa na to, że taka osoba przejdzie do kolejnego etapu III, czyli widocznego wzrostu jej kompetencji. Na tym etapie będzie już jej dużo łatwiej, lecz będzie wykazywać zmienne zaangażowanie. Dlatego też na tym etapie skup się w działaniach dotyczących wsparcia. Na etap IV składa się pełna kompetencja i wysokie zaangażowanie. Osoba, która dotrze do tego etapu jest już samodzielna. Są to już zazwyczaj ludzie na poziomach liderów, dyrektorów.

Opisane powyżej etapy tworzą zagadnienie tzw. przywództwa sytuacyjnego. Pewnie w swojej strukturze posiadasz ludzi będących na różnych etapach. Twoim zadaniem jest rozpoznać u nich te etapy i odpowiednio się do tego ustosunkować przez zestaw zachowań.

Motywowanie pracowników różne możliwości

Każdy ma różne możliwości na motywowanie pracowników i siebie. Jednakowa motywacyjna strategia nie będzie się u wszystkich sprawdzała. Niezależnie od tego jak przedstawia się plan marketingowy Twojej firmy, to masz do dyspozycji sporo różnych motywacyjnych narzędzi.

1. Władza wynikająca z wiedzy. Za sprawą Twojej wiedzy, doświadczenia możesz budować swój autorytet/markę. Inne osoby będą widziały Twoją fachowość i w związku z tym będą Cię traktować jak źródło z, którego będą czerpać. Może akurat jesteś w takiej sytuacji i mogłeś się przekonać, że bycie w oczach innym ekspertem może być bardzo przyjemne i motywujące.
2. Władza wynikająca z wzajemnych relacji. Będzie wówczas przyjazna atmosfera pracy oparta na zaufaniu, szczerości, wzajemnym wsparciu i inspirowaniu.
3. Władza wynikająca z zajmowanej pozycji. Możesz wywierać na innych silny wpływ poprzez dawanie im więcej niż się spodziewają, oraz pozytywnie ich zaskakując np. dając im wartościową niespodziankę.
4. Kiedy ludzie mają szybką informację zwrotną, to lepiej pracują. Oni chcą wiedzieć w jaki sposób oceniasz ich działania. Powinno się unikać destruktywnej krytyki, a dobry menadżer daje komplementy publicznie, ale już krytykuje w cztery oczy.
5. Każda osoba ma jakieś swoje powody dlaczego wzięła się za biznes MLM i ma swoje „DLACZEGO? ”. Kiedy chcesz się tego dowiedzieć od ludzi po prostu ich o to zapytaj. Możesz ich także w ten sposób motywować, żeby dać im listę potencjalnych motywów. Poproś ich wówczas o to, aby uporządkowali je wg hierarchii ważności np. ciekawa praca dająca niesamowite możliwości zarobkowe, możliwość pracy z fajnym Teamem + poznawanie coraz to nowych ludzi, produkt spełniający ich wymagania, możliwość rozwoju na wielu płaszczyznach itp. Następnie przypominaj im o tych powodach, zwłaszcza w chwilach zwątpienia.
6. Miej na uwadze, że ludziom decydującym się na wejście w biznes na zasadzie MLM, dość często motywuje już sama myśl o tym, co taki biznes może im zapewnić, a Twoim zadaniem jest im pomagać i utwierdzić, że tak właśnie jest.
7. Nasze cele powinny się razem z nami rozwijać. One powinny być tak dalekie, aby pobudzać nas do wysiłku, a jednocześnie tak bliskie, aby byliśmy pewnego dnia mogli je osiągnąć. Dowiedz się czego ludzie potrzebują, aby poczuć motywację. Poznaj ich cele i motywacje. Miej na uwadze, że cel to marzenie + jego termin realizacji.
8. Przemawiając do nich wspominaj o pieniądzach. Pokaż im plan marketingowy przedstawiając go obrazowo na przykładach. Pokazujesz im co muszą zrobić, aby osiągnąć określone profity. Możesz ich także zapytać ile chcieli by zarabiać. Analizuj różne scenariusze. Zbij ich obiekcje i pomóż im w osiąganiu jak najlepszych rezultatów.
9. Zachęcaj innych do innowacji, aby testowali nowe metody i usprawniali swoją pracę. Pokaż im, że dana rzecz nie musi być cały czas robiona tak samo. Tak ich ukierunkuj, aby sami później wykazywali się kreatywnością.
10. „Dwóch rzeczy ludzie pragną bardziej niż seksu i pieniędzy … to uznanie i pochwała” (Mary Kay Ash, założycielka Mary Kay Cosmetics). Także daj swoim osobom w grupie samodzielną pracę i poinformuj innych o ich sukcesach. Takie świętowanie przyczynia się do tego, że takie osoby czują się jak zwyciężcy. Ponadto buduje to atmosferę uznania i wyzwala pozytywną energię. Jeżeli należy się do elity, czy jest się w jakiś sposób wyróżnionym, to niesamowicie daje motywacyjnego kopa. Jednak mała uwaga, nie wszystkim takie publiczne docenianie odpowiada. Dla niektórych wystarczy jak im powiesz, że bardzo ich cenisz i podziwiasz, widzisz jak zmieniają się na lepsze i jesteś z nich bardzo dumny.
11. Masz zamiar skutecznie zachęcić innych do osiągania wyników, to musisz ich inspirować. Co dla niektórych motywacją będzie ambitny cel, inni będą lepiej zmotywowani, gdy będą stosowali metodę małych kroków tzn. będą to małe cele, które zrealizują, a przez to będą oni wzmacniać swoją wiarę we własne możliwości. Pomóż swoim ludziom w pokonywaniu ich własnych ograniczeń.
12. Wiedza, szkolenia, kursy itp. To wszystko, takie poczucie rozwoju mocno motywuje. Czyli zwiększając poziom wiedzy zwiększa się poziom motywacji.
13. Szczerość buduje zaufanie. Także mów prawdę i bądź uczciwy wobec swoich ludzi.
14. Kiedy wykonuje się pracę z zadowoleniem daje to wiele korzyści np. nie odczuwa się tak zmęczenia, zwalcza się stres i napięcie, ludzie się jednoczą, odsuwa się na bok monotonię, oraz daje to mnóstwo pozytywnej energii. Jeżeli ktoś wykonuje swoją pracę z musu, niezadowolony, to wiadomo, że nie ma z tego nic dobrego, gdyż „Z niewolnika nie ma robotnika”.
15. Praca w zespole mocno motywuje i zachęca do współdziałania, czy nawet współzawodnictwa.
16. Jeśli ktoś odczuwa brak satysfakcji, to też jest motywacja do działania. Pod taką presją zaczyna działanie. Mając taką presję, człowiek ma potrzebną motywację, tylko musi nią właściwie pokierować.

Motywowanie pracowników inspirowanie

Inspirację na motywowanie pracowników jak i siebie można czerpać z różnych źródeł.

Kto to jest dobry inspirator?

– to osoba do, której można się zwrócić o pomoc,
– określa zainteresowania ludzi, wzbudza w nich potrzebę ich osiągnięcia i ma wiarę, że zostaną zrealizowane,
– nie naśmiewa się, nie krytykuje,
– wierzy w ludzi bardziej niż oni sami będą kiedykolwiek wierzyć w siebie,
– jest dobrym słuchaczem.

Motywacja samego siebie

Umiejętność motywowania samego siebie, to ważny czynnik na drodze do sukcesu w biznesie. J. Bremner zaleca zaleca zdrowy optymizm, czyli:

– przypinaj w różnych miejscach w domu karteczki z maksymami, aby dodawały Ci pewności siebie i motywowały do działania,
– jak najczęściej rozmyślaj o wyznaczonych celach,
– czytaj motywacyjne książki i słuchaj motywacyjnych płyt,
– stawiaj czoło problemom i obawom, niszcz je w samym zarodku,
– dziel swojej problemy na mniejsze części. To, co początkowo może wydawać się niemożliwe, zawsze można osiągnąć, wykonując po kolei drobne posunięcia,
– nie martw się przeszłością, ona już minęła. Skoncentruj się na teraźniejszości, tylko ona się liczy.

Możesz także zrobić te dwa poniższe ćwiczenia:

1. Ćwiczenie motywacyjne: sporządź listę 10 najważniejszych rzeczy, które motywują Cię do działania. To ćwiczenie możesz wykonać także razem ze swoimi współpracownikami, a potem pomóc im budować biznes w oparciu o te rzeczy.
2. Ćwiczenie na rozwój wewnętrzny: wypisz 20 możliwych do natychmiastowego wprowadzenia sposobów na ulepszenie własnego życia.

N. Marszałek w swojej książce „Motywacja bez granic” daje nam również cenne wskazówki. Oto niektóre z nich:

• Otwórz swój umysł, dostrzegaj szanse i je wykorzystuj. Porzuć strefę komfortu na korzyść tego, kim możesz się stać.
• Eksperymentuj, odkryj swoje talenty, a kiedy już znajdziesz to, w czym jesteś dobry – uczyń z tego podstawę do rozwoju. Rozwój naszych zalet dodaje nam energii.
• Najbardziej męczy myślenie o nadchodzącym wysiłku, dlatego skup się w danym czasie na małym fragmencie zadania.
• Przebywaj z ludźmi takimi jak ty lub lepszymi od siebie, z ludźmi sukcesu. To bardzo motywujące. Poszukaj mentorów, korzystaj z ich doświadczeń.
• Twoje marzenie połączone z wizualizacją jest najsilniejszym bodźcem, który pcha do przodu.
• Człowieka z charakterem pociąga to, co jest trudne, ponieważ dopiero w zmaganiach z przeciwnościami widzi swój własny potencjał.
• Zastanów się czy nie oczekujesz zbyt dużo, zbyt szybko?
• Nigdy nie przyjmuj rad od ludzi, którym nie zależy na Twoim sukcesie.

Podsumowując ten nieco dłuższy artykuł motywowanie pracowników przekażę Tobie ważną sprawę. Chodzi mi, że nawet w sytuacji, gdy uda się Ci wzmóc w ludziach motywację do działania, to już nie znaczy to, że możesz spocząć na laurach i na tym poprzestać. Motywowanie to proces i trzeba go co jakiś czas podtrzymywać, bo nie wystarczy tylko raz zmotywować. Jeżeli uda się Tobie opanować jedną z najtrudniejszych umiejętności w biznesie jaką jest motywowanie pracowników, to będzie Ci znacznie łatwiej prowadzić biznes, czego życzę Ci z całego serca.

Co o tym myślisz? Napisz w komentarzu pod spodem, czy stosujesz jakieś opisane powyżej sposoby na motywowanie pracowników i motywowanie samego siebie. Czy masz z tym jakieś swoje doświadczenia/korzyści. Jeśli uznasz artykuł za wartościowy podziel się nim z innymi poprzez media społecznościowe. Pozdrawiam serdecznie. Motywujący i motywowany Piotrek Idzik.

 

 

Be Sociable, Share!

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.