Segmentacja rynku.

Posted by on Luty 19, 2013 in Ebiznes, Samodoskonalenie | 0 comments

Segmentacja rynkuSegmentacja rynku jest to proces dzielenia rynku na podobne grupy konsumentów, które wykazują podobny popyt, w celu przygotowania produktu spełniającego ich potrzeby. Jak to wygląda w praktyce, tego dowiesz się czytając dalszą część tego artykułu.

Dzielisz rynek na segmenty, czyli wyodrębniasz grupy klientów mających podobne potrzeby, problemy. Następnie skupiasz się na wybranym segmencie klientów na, który będziesz kierował swoje działania. Segmentem rynku może być grupa osób np. w wieku 25-55 lat zarówno mężczyźni jak i kobiety, które chcą schudnąć, ew. nabrać masy mięśniowej i poprawić swoją sylwetkę. Akurat to jest przykład bardzo dużego segmentu osób. Nie mniej jednak te osoby łączą podobne problemy i potrzeby.

Co odpowiednio zrobić, aby segmentacja rynku i znalezienie właściwej grupy docelowej było prawidłowe?

Segmentacja rynku

Zabierając się za proces jakim jest segmentacja rynku rozpoznajesz problem, problemy, których rozwiązanie dostarcza Twój produkt, czy usługa np. słaba przemiana materii, zaniedbana sylwetka. Tworzysz listę grup, które mają te problemy np. młode i w średnim wieku małżeństwa, studenci, osoby otyłe itd. Możesz zrobić listę wymagań, aby wyeliminować daną grupę potencjalnie kwalifikującą się jako rynek docelowy np. dochody na poziomie min. 3000 zł/mies. itd.

Segmentację rynku można wykonywać na wiele sposobów. Najczęściej stosowane to:

segmentacja geograficzna (region, wielkość zamieszkałego miasta lub aglomeracji, gęstość zaludnienie, klimat, odległość od środków transportu),
segmentacja demograficzna (wiek, liczba członków rodziny, faza cyklu rozwoju rodziny, płeć, dochód, zawód, wykształcenie, wyznanie, rasa, pokolenie, narodowość, klasa społeczna),
segmentacja psychograficzna (styl życia, osobowość),
segmentacja behawioralna (korzyści, status użytkownika, wskaźnik intensywności użytkowania, stopień lojalności, etap gotowości, postawy wobec produktu).

Podam Ci jeszcze przykład podziału konsumentów, który można zaliczyć do segmentacji demograficznej.

Demograficzna segmentacja rynku

Demograficzna segmentacja rynku na świecie przedstawia się następująco:

Generacja Y 12 do 21 lat. Jest to młodzież dla, której wartości materialne nie mają aż takiego znaczenia. Dla nich ważne jest należeć do określonej grupy i możliwości samorealizacji.

Generacja X  22 do 42 lat. To ludzie dbający o swoją niezależność. Są w okresie najbardziej intensywnej fazy w życiu. Mają „moc” i zdolności do osiągania własnych celów.

Boomers  43 do 60 lat. Są to ludzi, którzy już sporo w życiu przeszli, osiągnęli określony standard życiowy.

Seniorzy  od 61 lat w górę. Jako osoby starsze kończą swoją aktywność zawodową. Bardzo doceniają czas, który biegnie dla nich coraz szybciej. Mają spory bagaż doświadczeń i przez to zupełnie inny stosunek do życia.

Segmentacja rynku i odpowiednie dopasowanie

Spośród wymienionego powyżej podziału konsumentów największą grupę stanowi Generacja X. Oni dominują na rynku konsumenckim. Teraz biorąc pod uwagę taki podział musisz zastanowić się jakimi środkami marketingowymi dotrzeć do wybranej grupy? Ponieważ np. będzie inna skuteczność przekazu marketingowego za pomocą Internetu do grupy X Y, a jeszcze inna tzn. mniejsza skuteczność do grupy Seniorów. Musisz po prostu dopasować wybór medium reklamowego do grupy, grup do, których będzie on możliwie skutecznie trafiał. Ważne w procesie segmentacja rynku jest też znajomość języka danej grupy, czy grup, aby używać podobnego w przekazie marketingowym, ofercie itd. Oczywiście ja nie jestem żadnym specem od reklamy. Chciałbym Cię tylko zachęcić do zapoznania się z tymi zagadnieniami. Myślę, że wyjaśniłem Ci co to jest segmentacja rynku i zrozumiesz różnice pomiędzy poszczególnymi generacjami konsumentów, a przez to dobierzesz odpowiednio treści reklam i platformy medialne, aby to wszystko było jak najbardziej skuteczne.

Co o tym myślisz. Daj znać w komentarzu pod spodem. Jeśli uznasz wpis za wartościowy kliknij Lubię to na moim FANPAGE http://www.facebook.piotridzik.pl i plus jedynkę. Pozdrawiam Piotrek Idzik.

 

 

Be Sociable, Share!

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.