Analiza biznesowa.

Posted by on 14 maja, 2013 in Ebiznes, Samodoskonalenie | 0 comments

Analiza biznesowaHej, z  tego wpisu poznasz pewien mit związany z sukcesem w biznesie, przeczytasz jak współczynnik IQ  i wykształcenie wpływa na nasze zarobki; będzie to taka analiza biznesowa. Na początku rozwieję mit na temat sukcesu w biznesie głoszony przez osoby, które o odnoszeniu sukcesu mało wiedzą, czy prawie nic nie wiedzą. Ten mit to: Udało Mu się! Ludzie szerzący ten mit z reguły nie posiadają wystarczającej wiedzy z biznesu, w ich mniemaniu sukces i bogactwo kojarzone jest z życiowym szczęściem. Sporo spośród nich mówi „Mam pecha” i latami myślą kategoriami porażki, że się to nie uda itp. zamiast kategoriami sukcesu. Najczęściej tak już jest, kiedy o czymś myślimy, często się to nam spełnia. Oni jeśli myślą o porażce, to bardzo często się im to spełnia. Także może lepiej było by, gdyby oni nauczyli się najpierw podstaw biznesu, zaczęli stosować się do zasad, aż teoria będzie sprawdzać się w praktyce. Może warto by przestali mówić o tym jacy to są pechowi, a z kolei o innych, że mają szczęście.

Analiza biznesowa

Jest to analiza biznesowa i pierwsze zacznę od tego, dlaczego większość osób pracujących na etacie widzi tylko swojego szefa i myśli kategoriami pracowania dla kogoś i pilnowania cudzego biznesu. Są to pracownicy, czyli osoby pracujące na etacie za ściśle określone pieniądze.

Już od wczesnych lat dzieciństwa system edukacyjny nastawiony jest na produkcję i pracowników. System oświaty narzuca młodym ludziom określone normy jak się mają zachowywać i jak myśleć. Kiedy ktoś jest indywidualistą i robi coś na przekór, wówczas nauczyciele taką w ich znaczeniu nie korzystnie wyróżniającą się osobę starają się wyrównać do szeregu, czy wyegzekwować od delikwenta jakieś konsekwencje. Czyż nie raz nie słyszałeś z ust nauczycieli: nie przeszkadzaj, zachowuj się grzecznie, ubieraj się właściwie tak, aby się nie wyróżniać, zero dziwnych fryzur, kolczyków, wyzywającego stylu. I jeszcze ucz się i zachowuj dobrze, gdyż jak kiedyś będziesz pracownikiem, to będziesz się musiał nie nagannie zachowywać, a w przypadku jakiś fochów do szefa, to możesz szybko szukać sobie następnego.

Kiedy będziesz się pokornie zachowywał w szkole, to następnie z pokorą będziesz za upokarzające pieniądze pracował. Będziesz miał w pracy możliwość zastrajkować, ale to podpada pod nie odpowiednie zachowanie i nie będzie mile widziane przez pracodawcę. Pamiętasz jak takie strajki kończyły się w szkole? Rodzice słyszeli „Jak się on/a zachowuje? ” i natychmiast stopień ze sprawowania malał do minimalnej wartości.

Analiza biznesowa wysokie IQ

Jak to wygląda w przypadku samej nauki? Dużo nauczycieli dokonuje podziału dzieci i młodzieży na uczących się lepiej i tych, uczących się gorzej. Mówi się „Ucz się dodrze, skończ dobrą szkołę i studia”. No i co z tego zapytam? Statystycznie ponad 40% bezrobotnych to młode osoby, które ukończyły szkoły i uczelnie. W trakcie tej edukacji czego się nauczyli? Co czuje osoba odbierająca dyplom, kiedy okazuje się, że nikt nie chce ją zatrudnić?

Już od szkoły podstawowej świadectwa z czerwonym paskiem, nagrody, olimpiady, dyplom o ukończonych studiach i teraz nie spodziewania taka przykrość i upokorzenie. Cholera nikt mnie nie chce? Otrzymuje taką lekcję pokory. Jednak coś w końcu znajduje, nie koniecznie pracę zgodną z wyuczonym zawodem, ale „na bezrybiu i rak ryba”, trzeba „jakoś zarabiać”. Kiedy przychodzi dzień wypłaty, co miesiąc oczy wychodzą mu/jej z orbit jak widzi taką jałmużnę, którą otrzymuje za swoją pracę i wiedzę.

Teraz spójrzmy jak taka analiza biznesowa wygląda w przypadku tych gorszych uczniów. Oni trochę inaczej są przygotowani do życia i pracy. „Nie odrobiłeś zadania, nie masz zeszytu, znów się nie nauczyłaś/eś i nie umiesz – siadaj, kiedyś dwója dziś niedostateczny, jedynka!”. Notabene sam jeździłem do średniej z takimi co po jednym mieli zeszycie w plecaku ; )

Kiedy taki uczeń wraca do domu słyszy od rodziców pytania w stylu „Co tam dzisiaj w szkole? ” Odpowiada najczęściej, że nic ciekawego, lub pochwali się, że dostał najniższą ocenę. Wówczas, to jego rodzice najczęściej delikatnie mówiąc dadzą mu reprymendę, czy wyznaczą jakąś karę, chociaż nie zawsze. Tak to latami taki uczeń słyszy, że zaliczają go do tych gorszych, że nie wiele umie i na pewno na przyszłość nikt wartościowy z niego nie będzie. Jednak gdybyś się dokładniej przyjrzał/a takim dzieciom, to okazuje się, że one mają zdolności w całkiem innych kierunkach od tego co się uczyły. One posiadają doskonale rozwinięty pewien rodzaj inteligencji, ale Ty drogi czytelniku zapewne już wiesz z poprzedniego wpisu Rodzaje inteligencji.

Pomyśl dlaczego tak jest, że osoby mające sporą wiedzę i wysokie IQ np. profesorowie, wykładowcy na uczelniach, zarabiają nie zbyt dużo? Z kolei ludzie z marnym wykształceniem robią dochodowe biznesy, czy osiągają bardzo wysokie zarobki np. w show-biznesie, sporcie. Jaki oni mają rodzaj inteligencji? Czy ów rodzaj promuje system oświaty? No niestety, NIE! Stąd wynika, że system edukacyjny promuje osoby mające wyższy od innych poziom inteligencji IQ. Czy taka inteligencja będzie wystarczała, aby osiągać sukcesy w życiu i biznesie? Nie wystarczy, chociaż będzie pomagać.

Obie grupy tych lepszych i gorszych uczniów będą mieć różne ograniczenia biznesowego startu. Lepsi uczniowie nie mają pojęcia o porażce, także unikają działania na swój rachunek. Wolą wybrać bezpieczną pracę na etacie za nie wygórowane pieniądze zostając Pracownikami. Gorsi uczniowie mają zewsząd wpajane jakie to mają ograniczenia i też jest im na początku ciężko. Nie mniej jednak jeśli znasz historie ludzi sukcesu i obserwujesz to na co dzień, to okazuje się, że w tej grupie jest najwięcej osób, które mają wielkie sukcesy w biznesie.

Analiza biznesowa Robert Kiyosaki

Analiza biznesowa, a  jej świetnym przykładem jest Robert Kiyosaki amerykański biznesmen, autor poczytnych książek motywacyjnych. W trakcie swojej edukacji Robert Kiyosaki po prostu „oblał” język angielski, lecz przeszedł do kolejnej klasy ponieważ jego tata był czołową postacią oświaty na Hawajach. Takich przykładów osób osiągających sukcesy jest bardzo dużo. Ci ludzie mieli w życiu wiele sytuacji zmuszających do kreatywnego myślenia: jak radzić sobie z problemami, jak unikać kary i nagany itp. Tak kształtowały się na początku ich możliwości przyszłego biznesu. Dużo z nich nie myśląc, że są gorszymi od tych studiujących na uczelniach, sprawdzało się działając i myśląc praktycznie zaczynając swój biznes. Jeżeli mieli takie cechy jak: kreatywne myślenie, pasja, konsekwencja, zaangażowanie, optymizm, odwaga i wielu innych, teraz są w posiadaniu świetnie prosperujących biznesów.

Kiedy jeszcze chodziłem pośrednie szkoły pamiętam takiego ucznia, który bez przerwy opuszczał lekcyjne zajęcia. Wolał w tym czasie pomagać ojcu w warsztacie samochodowym ucząc się tym samym innego fachu. Z wielu przedmiotów ledwo zdawał. Jednak obecnie to „olewanie” szkolnej edukacji w niczym mu specjalnie nie przeszkodziło. Prowadzi swój własny biznes – popularny warsztat samochodowy. Wyrobił sobie dzięki specjalistycznej wiedzy i praktyce swoją własną markę. Masę klientów ma z polecenia i może pozwolić sobie na wyższe ceny od konkurencji ponieważ jego usługi są na najwyższym poziomie. Taka to moja mała analiza biznesowa z, której wynika, że uczonych jest wielu, ale mądrych nie koniecznie ; )

Co o tym myślisz. Proszę podziel się swoimi doświadczeniami, uwagami  w komentarzu pod tym artykułem. Kliknij też Lubię to i google + . Pozdrawiam. Piotrek Idzik.

 

 

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

CommentLuv badge

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.